ستون دین

هر چیزی که برای شناخت و خواندن نماز برای رستگاری نیاز است.

ستون دین

هر چیزی که برای شناخت و خواندن نماز برای رستگاری نیاز است.

مواردی که می توان نماز اول وقت را تاخیرداد

همیشه نماز اول وقت بهتر است.اما در ۱۵ مورد می توان آن را به تاخیر انداخت.



در پانزده مورد انسان مى تواند نماز را به تاءخیر اندازد و تا آخر وقت صبر کند. این صبر نه تنها جایز بلکه مستحب است و آن موارد عبارت اند از:
1- کسى که مى خواهد نافله ظهر و عصر را بخواند، مى تواند نماز ظهر و عصر را تاءخیر اندازد و بعد از خوردن نافله ، نماز ظهر و عصر را بخواند.
2- کسى که مى خواهد شب دهم ذى الحجه از عرفات به سوى مشعر الحرام حرکت کند، مستحب است نماز را تاءخیر اندازد تا هنگم که به مشعر الحرام برسد و نماز مغرب و عشاء را در آن جا به جا آورد. اگر چه یک چهارم از شب بگذرد.
3- کسى که نماز قضاى واجبى بر ذمه اوست ، مستحب است نماز واجب را تا آخر وقت تاءخیر اندازد و تا هنگامى که نماز قضا شده را نخوانده نماز واجب خود را نخواند.
4- کسى که نماز شب را شروع کرده و چهار رکعت آن را خوانده است ، سپیده صبح طلوع نماید، مى تواند نماز صبح را تاءخیر اندازد و نماز شب را تکمیل کند، و بعد نماز صبح را بخواند.
5- کسى که روزه گرفته و اول افطار، یا زیاد گرسنه است یا کسانى براى افطار کردن ، منتظر او هستند مى تواند نماز مغرب را تاءخیر اندازد، اول ، افطار کند و بعد نماز مغرب را بخواند.
6- کسى که در اول وقت ، بو ل و غائط بر او فشار آورده است ، باید اول قضاى حاجت کند و بعد از آن مشغول خواندن نماز شود.
7- کسى که مى خواهد براى حج و عمره احرام ببندد مى تواند نماز واجب خود را از اول وقت ، تاءخیر اندازد و نماز احرام را بخواند و بعد از آن ، واجب را به جا آورد.
8- کسى که آب براى وضو گرفتن ندارد و مجبور است نماز خود را با تیمم بخواند، اما احتمال مى دهد تا آخر وقت آب پیدا کند و نماز را با وضو بخواند، باید تا آخر وقت صبر کند، اگر آب پیدا نکرد، نماز را با تیمم بخواند.
9- کسى که مسافر است و مى داند اگر به محل خود برسد هنوز وقت براى نماز، باقى است ، مى تواند نماز اول وقت را ترک کند و هنگامى که به منزل رسید، نماز خود را تمام بخواند.
10- کسى که مسافر است و مى خواهد در محل امن یا کنار آبى پیاده شود، مى تواند نماز را تاءخیر اندازد تا به محل آب برسد و بعد از فرود آمدن نماز بخواند.
11- کسى که مى خواهد نماز خود را با جماعت بخواند و جماعت هم آخر وقت بر پا مى شود، مى تواند نماز را در اول وقت نخواند و صبر کند تا نماز خود را در آخر وقت به جماعت بخواند.
12- کسى که تاءخیر نماز را از جهتى بهتر مى داند؛ مثلا، مى داند در آخر وقت ، نماز خود را با حضور قلب مى خواند یا مى خواهد به مسجد یا حرم ائمه اطهار علیهم السلام برود و آن جا نماز بخواند، مى تواند نماز را تاءخیر اندازد.
13- کسى که مى خواهد حاجت مؤ منى را برآورد، مى تواند نماز را تاءخیر اندازد، اول حاجت مؤ من را برآورد و بعد از آن ، نماز بخواند.
14- کسى که بدهکار است و اول وقت ، طلبکار طلب خود را مى خواهد، باید نماز را تاءخیر اندازد. اول طلب مردم را بدهد و بعد از آن ، نماز بخواند.
15- کسى که مى خواهد اول وقت ، نماز بخواند و از طرفى مسجد نجس ‍ شده ، چون تطهیر مسجد، واجب فورى است ، باید اول مسجد را تطهیر کند و بعد نماز را بخواند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد