ستون دین

هر چیزی که برای شناخت و خواندن نماز برای رستگاری نیاز است.

ستون دین

هر چیزی که برای شناخت و خواندن نماز برای رستگاری نیاز است.

احکام نماز عید فطر و قربان

احکام نماز عید فطر و قربان در ادامه...

نماز عید فطر و قربان

سأله 1516
نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام علیه السلام واجب است و باید به جماعت خوانده شود و در زمان ما که امام علیه السلام غائب است ، مستحب میباشد و میتوانند آنرا به قصد رجاء به جماعت بخوانند . (توضیح این که در استفتایی که اخیرا از حضرت امام شد ، ایشان فرمودند که این دو فریضه بزرگ به جماعت خوانده شود).
مسأله 1517
وقت نماز عید فطر و قربان از اول آفتاب روز عید است تا ظهر .
مسأله 1518
مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند ودر عید فطر مستحب است ، بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند و زکات فطره را هم بدهند ، بعد نماز عید را بخوانند .
مسأله 1519
نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد وسوره ، باید پنج تکبیر بگوید ، وبعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید وبعد از هر تکبیر قنوت بخواند وتکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود وبعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد .
مسأله 1520
در قنوت نماز عید فطر و قربان هر دعا و ذکری بخوانند کافی است ولی بهتر است این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند : اللهم اهل الکبریاء والعظمة واهل الجود والجبروت و اهل العفو والرحمة واهل التقوی والمغفرة اسألک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه وآله ذخرا و شرفا و کرامة ومزیدا ان تصلی علی محمد وآل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا وآل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسألک خیر ما سألک به عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون .
مسأله 1521
مستحب است در نماز عید فطر و قربان قرائت را بلند بخوانند .
مسأله 1522
نماز عید سوره مخصوصی ندارد ولی بهتر است که در رکعت اول آن سوره شمس ( سوره 91 ) و در رکعت دوم سوره غاشیه ( سوره 88 ) را بخوانند یا در رکعت اول سوره سبح اسم ( سوره 87 ) و در رکعت دوم سوره شمس را بخوانند .
مسأله 1523
مستحب است روز عید فطر قبل از نماز عید ، به خرما افطار کند و در عید قربان از گوشت قربانی بعد از نماز قدری بخورد .
مسأله 1524
مستحب است پیش از نماز عید غسل کند و دعاهائی که پیش از نماز و بعد از آن در کتاب‌های دعا ذکر شده به امید ثواب بخواند .
مسأله 1525
مستحب است در نماز عید بر زمین سجده کنند ودر حال گفتن تکبیرها دستها را بلند کنند و نماز را بلند بخوانند .
مسأله 1526
بعد از نماز مغرب و عشاء شب عید فطر وبعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر مستحب است این تکبیرها را بگوید : الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله والله اکبر الله اکبر ولله الحمد الله اکبر علی ما هدانا .
مسأله 1527
مستحب است انسان در عید قربان بعد از ده نماز که اول آنها نماز ظهر روز عید و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است تکبیرهائی را که در مسأله پیش گفته شد بگوید و بعد از آن بگوید : الله اکبر علی ما رزقنا من بهیمة الأنعام و الحمد لله علی ما ابلانا ولی اگر عید قربان را در منی باشد ، مستحب است بعد از پانزده نماز که اول آنها نماز ظهر روز عید وآخر آنها نماز صبح روز سیزدهم ذی حجه است ، این تکبیرها را بگوید .
مسأله 1528
کراهت دارد نماز عید را زیر سقف بخواند .
مسأله 1529
اگر شک کند در تکبیرهای نماز و قنوت‌های آن ، اگر از محل آن تجاوز نکرده است بنابر اقل بگذارد و اگر بعد معلوم شد که گفته بوده اشکال ندارد .
مسأله 1530
اگر قرائت یا تکبیرات یا قنوت‌ها را فراموش کند ونیاورد نمازش صحیح است .
مسأله 1531
اگر رکوع یا دو سجده یا تکبیرة الاحرام را فراموش کند نمازش باطل میشود .
مسأله 1532
اگر در نماز عید یک سجده یا تشهد را فراموش کند احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز آنرا رجاء بجا آورد . واگر کاری کند که برای آن سجده سهو در نمازهای یومیه لازم است احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز رجاء دو سجده سهو برای آن بنماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد