ستون دین

هر چیزی که برای شناخت و خواندن نماز برای رستگاری نیاز است.

ستون دین

هر چیزی که برای شناخت و خواندن نماز برای رستگاری نیاز است.

نماز فاطمه(ع)

نماز فاطمه(ع) و اهمیت آن در زندگی ایشان و نماز آن حضرت در قیامت


فاطمه زهرا (علیها السلام ) یگانه بانوى جهان و دختر پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم و مادر ائمه اطهار (علیه السلام ) یکى از کسانى است که از همه مردم زمان خویش به نماز بیشتر اهمیت مى داد. در تمام سختى ها و مشکلاتش از نماز کمک مى جست . خداوند به جهت اهمیت دادن فاطمه (علیها السلام ) به نماز، بارها جبرئیل را با طبقى از غذاهاى بهشتى به سوى ایشان نازل مى کرد.
در قیامت نماز حضرت فاطمه (علیها السلام )، میزان سنجش ، براى نماز زنان مسلمان است ، در آن جا نماز زنان مسلمان را با نماز
زهراى اطهر علیها اسلام مقایسه کرده و وزن نموده ، صحت و فساد آن را مشخص ‍ مى کنند. پس نماز زنان محبان زهرا علیها السلام و پیروان آن بانو، باید در مسیر نماز آن حضرت باشد.

در این جا مقدارى از نماز و عبادت حضرت فاطمه علیها السلام را متذکر مى شویم تا زنان مسلمان از او پیروى نمایند.

از امام حسن مجتبى (علیه السلام ) فرزند بزرگ حضرت فاطمه علیها السلام نقل شده است که فرمود:شب جمعه اى بود که خواب به چشم من نیامد، از اول شب مادرم را دیدم که در محراب عبادت ایستاد و مشغول نماز است ، از سر شب مشغول نماز شد، گاهى در حال قیام و گاهى در حال رکوع و سجود بود تا سفیده صبح طلوع کرد و نماز صبح را هم به جا آورد.
در این خصوص از امام موسى کاظم نقل شده است که فرمود:
مادرم فاطمه علیها السلام آن قدر روى پاهاى مبارکشان ایستاده و نماز خوانده بودند که ساق هاى پاهایشان ورم کرده و مجروح شده بود.
حسن بصرى راجع به نماز و عبادت
فاطمه زهرا علیها السلام چنین مى گوید: در میان امت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم کسى عابدتر و نماز خوان تر از فاطمه نبود؛ آن قدر به نماز ایستاد تا قدم هاى مبارکشان ورم نمود.
بعد از رحلت پدر بزرگوارش در حالى که کتک خورده ، پهلویش شکسته شده ، بازویش ورم کرده و صورتش نیلى شده بود باز نماز را نشسته به جاى مى آورد.

روایتى از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم درباره اهل بیتش وارد شده است ، آن جایى که فرمود: اما دخترم فاطمه که بزرگ و سرور اولین و آخرین زنان عالم است . او پاره تن ، نور چشم ، میوه قلب و روح من که در دو پهلویم قرار گرفته و او حوراء الانسیه است .
سپس فرمود: هنگامى که دخترم در محراب عبادت در مقابل پروردگارش ‍ قار مى گیرد، نور او بر ملایکه آسمان تابید، همان گونه که نور ستارگان بر اهل زمین مى تابد و موقعى که مشغول نماز مى شود، خداوند عالم به فرشتگان مى فرماید:
اى فرشتگان ! نظر کنید به سوى بزرگ کنیزان من ، مشاهده کنید که چگونه از ترس اعضاء و جوارحش از هم گسیخته شده و با تمام توجه و حضور قلب به عبادت مشغول است .
بعد خطاب به فرشتگان کرد و فرمود: من شما را شاهد مى گیرم که شیعیان او را در قیامت از آتش جهنم در امان قرار مى دهم و بدنشان را بر آن حرام مى گردانم.


منبع

سجاده عشق/فصل۴

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد